اثر فرهنگ بر رفتار مصرف کننده و استراتژی بازاریابی
اثر فرهنگ بر رفتار مصرف کننده و استراتژی بازاریابی
مقدمه:
فرهنگ، عبارت است از یک مفهوم پیچیده که
در برگیرنده دانش، باورها، هنر، قوانین، اخلاقیات، آداب و سنن و بسیاری
دیگر از توانایی های افراد یک جامعه می باشد. فرهنگ غالباً با تعیین حد و
حدود برای رفتار یک فرد و با تأثیر گذاردن بر وظایف و عملکرد نهادهایی نظیر
خانواده، مدرسه و رسانه های جمعی و عمومی، عمل می کند.
این حد و حدود یا هنجارها، ریشه در ارزش های
فرهنگی یک جامعه دارند. ارزش ها باورهایی هستند که جامعه آنها را مورد
تأیید قرار می دهد.
ارزش ها، هنجارها، مجازات ها و الگوی مصرف
ممکن است در اینجا این تصور به وجود آمده باشد که افراد از ارزش های فرهنگی و هنجارها آگاهی کامل دارند و به خوبی می دانند که سرپیجی از هنجارها، ضمانت های اجرایی و مجازات های دقیق و شناخته شده ای را به دنبال دارد
ارزش های فرهنگی
ارزش های فرهنگی تاثیر گذار در بازاریابی به سه دسته تقسیم می شوند، که هر یک از این ارزش ها در برگیرنده طیفی از اعتقادات و باورهای افراد می باشند. بر این مبنا، مقاله حاظر اثر ارزشهای سه گانه زیر را بر رفتار مصرف کننده و استراتژی بازاریابی به گونه ذیل ارائه نموده
فهرست مطالب
اثر فرهنگ بر رفتار مصرف کننده و استراتژی بازاریابی ……………….. 1
مقدمه: …………………………………………………………………………. 1
مفهوم فرهنگ ………………………………………………………………… 1
ارزش ها، هنجارها، مجازات ها و الگوی مصرف ………………………… 4
ارزش های فرهنگی 5
فردی/ جمعی گرایی و نقش آن در فرهنگ مصرف: …………………. 5
جوانی/ سالمندی: ………………………………………………………….. 6
تعلق نامحدود/ محدود به خانواده: ……………………………………….. 7
مردانگی/ زنانگی و تاثر آن بر فرهنگ مصرف: ………………………… 8
رقابت/ همکاری …………………………………………………………….. 9
تفاوت و تمایز/ هم شکلی ………………………………………………… 10
عملکرد/ موقعیت و وجهه ………………………………………………… 10
سنت/ تحول ………………………………………………………………… 11
ریسک پذیری/ امنیت طلبی ……………………………………………… 12
مشکل گشایی/ جبرگرایی ………………………………………………. 12
فعالیت فیزیکی- عدم فعالیت فیزیکی ………………………………….. 12
ارضا/ رد نیازهای غریزی …………………………………………………. 13
سخت کوشی/ لذت طلبی ………………………………………………. 13
ارضای سریع نیازها/ به تعویق انداختن ارضای نیازها………………. 13
معنی اعداد، رنگ ها و سایر سمبل ها و تاثیر آن در بازاریابی … ….. 14
خلاصه و نتیجه گیری: …………………………………………………….. 15
منابع و ماخذ: ……………………………………………………………….. 17
لینک دانلود فایل